Ursäkta ett sent inkommet motionsförslag!
Satsa på marknadsföring av gymnasiet
Kommunen bör satsa en engångssumma (mellan 500 000-1 500 000 kronor) på att anlita en proffessionell marknadsförare som får i uppdrag att öka antalet elever som söker till Vallentuna gymnasium.
Bakgrund:
Bra marknadsföring är lönsamt. Vallentuna förlorar 40.000 kronor per år på att en gymnasieelev går i skola i en annan kommun. Knappt 50 procent av kommunens elever söker till Vallentuna gymnasium. Om andelen ökade till 60 procent skulle kommunen spara miljoner varje år.
Vallentuna gymnasium ligger i frontlinjen när det gäller pedagogisk utveckling. Det framgår dock inte i nuvarande marknadsföring. Skolan behöver en ny image. Om vi får ett ”söktryck”, dvs om antalet sökande är fler än antalet utbildningsplatser, uppstår flera positiva sidoeffekter. Då höjs undervisningsnivån, avhoppen minskar och betygsmedelvärdet ökar.
Vallentuna gymnasium är alltså väl värt att marknadsföra, men skolan har inte råd att göra reklam för sig. För att utveckla ett konkurrenskraftigt marknadsföringskoncept krävs mer resurser än vad gymnasiet kan uppbåda.
Ska Demoex lägga fram denna motion?