Förslaget är att skapa ett kommungemensamt kansli för nämndernas administration i syfte att upprätthålla och utveckla en professionell service och stödverksamhet.
Ska kommunen skapa ett gemensamt kansli för nämndernas administration?
Ja
100% (14 röster)
Nej
0% (0 röster)
Antal röstande: 14
För
Redigera
Det skulle troligen gynna Demoex med samordnad kommunal administration. Vissa tjänstemän är duktiga på att skriva och använda elektroniska verktyg medan andra fortfarande skriver ut protokoll på papper som de måste skanna in.
Skrivet av Per Norbäck, tis, 2011-06-07 20:28
Redigera
Ur kallelsen:
- Ett gemensamt kansli bistår hela kommunen med samordning av administrativa uppgifter.
- En professionell nämndsekreterarfunktion (inkl registratur) med ett renodlat arbetssätt.
- Effektiv och strukturerad kommunövergripande ärendehantering
- Utökad utbildningsnivå hos nämndsekreterare, bättre möjligheter till kollegialt erfarenhetsutbyte
- Specialiseringen leder både till breddning och fördjupning av kompetensen.
- Kansliet utgör ett team som tillsammans kan verka för ”rätt person på rätt plats”.
- Ökad driftsäkerhet, effektivitet, kvalitet och rättsäkerhet.
- Minskad sårbarhet i nämndadministrationen.
- Bättre resursutnyttjande -lägre personalkostnad.
- Nämndadministrationen utgör en utbildningsresurs för övrig verksamhet
- Bättre och kontinuerlig uppföljning av att fattade beslut också verkställs.
Emot
Redigera
Ur kallelsen:
- En distans till förvaltningarna kan skapas
- Risk för att gruppen flyttar fokus till en mer introvert utveckling
- Svårt för handläggarna att sätta sig in i ett nytt arbetssätt
- Fler nämnder att ge service till
Redigera
Det finns en risk att byråkratin växer genom förslaget. Varje avdelning tycker ständigt att det är motiverat att utöka sin egen verksamhet, som forskaren William A. Niskanen har visat.
Skrivet av Per Norbäck, tis, 2011-06-07 21:11