Konkurrensen om gymnasieeleverna är stor och Vallentuna gymnasium har dålig marknadsföring. Vi bör anlita proffs som sköter gymnasiets marknadsföring.
Bra marknadsföring är lönsamt. Vallentuna förlorar 40.000 kronor per år på att en gymnasieelev går i skola i en annan kommun. Knappt 50 procent av kommunens elever går i Vallentuna gymnasium. Om andelen ökade till 60 procent skulle kommunen spara närmare 10 miljoner kronor per år.
Vallentuna gymnasium är värd att marknadsföra, men skolan har inte resurser för detta själva. Den viktiga hemsidan är numera styrd av IT-enheten. (Studera den gärna och bedöm själv!) Jag tycker att den måste förändras. För att utveckla ett marknadsföringskoncept som kan konkurrera med grannkommunernas skolor krävs större kompetens än vad gymnasiet och IT-enheten kan uppbåda.
Jag föreslår att kommunen satsar en engångssumma (mellan 500 000-1 500 000 kronor) på att anlita en proffessionell marknadsförare som får i uppdrag att genomföra alla nödvändiga förändringar som krävs för att locka elever till gymnasiet. Det skulle löna sig!
20 sep 2005 - Per Norbäck
Internet sida på skolan är inte direkt upplyftande……..