Det är redan förbjudet att köra sk EU-moped (moped klass I) på cykelbanor. Nu vill jag föreslå att också klass II mopeder (de som går max 25 km/h) förbjuds att köra på cykelbanor här i Vallentuna.
Jag och många med mig uppfattar mopeder som störande och farliga. Hur många gånger ska jag tvingas åse mopeder som kör på cykelbanor, där det går små barn, gamla med käpp eller rullator, mödrar med barnvagn och andra som inte ska behöva riskera att krocka med mopeder? Nej förbjud dem!
Sätt upp tydliga skyltar där det står “Ej Moped” på varenda cykelbana! Mopederna får åka på vägar som motorcyklar gör.
industri-och-kapitalism
Ska vi lämna in denna motion?
För
Kan man inte göra undantag för elmopeder som är mer miljövänliga? De varken låter illa eller släpper ut avgaser. Bensindrivna klass 2-mopeder är däremot riktiga miljöbovar.
Skrivet av Per Norbäck, ons, 2011-08-31 22:26Min motion är lite oklar; jag glömde skillnaden mellan gångbana och cykelbana. Jag funderar på om motionen ska stoppas och formuleras om något?
Så som följer vill jag egentligen att motionen ska se ut:
Förbjud klass II mopeder på samtliga cykelbanor, utan undantag, i hela kommunen. (klass I mopeder (EU-moped) är redan förbjudna att köra på cykelbana, likaså motorcyklar, bilar, terrängfordon). På gångbana, vilket som jag förstår saken är lika “skyddat” som en trottoar, är det redan idag förbjudet att både cykla och åka moped klass I och II!
Inför en tydlig skyltning på samtliga gångbanor och cykelbanor! På gångbana (Torget i Vallentuna t.ex.) ska tydligt stå “Ej Cykel” OCH “Ej Moped” (eller så skyltas med 2 gula förbudsskyltar med moped och cykel överkorsade). På cykelbana skyltas med “Ej moped”. Det ska också sättas upp påminnelseskyltar “i mitten” på längre cykelbanor.
Antalet huliganer som bryter mot reglerna idag, är groteskt. Idag på Tuna Torg så får jag se inte mindre än två mopeder (klass II) köra helt oblygt! Där man inte ens får cykla! Killarna som kör har integralhjälm. Ingen nummerskylt finns. En del av dem gör det för att dom inte känner till reglerna helt enkelt. Jag försökte stoppa en av dom. Han sa att “det är ju en moppe” och körde förbi.
En del som cyklar på Tuna Torg vet inte att det är förbjudet. Det brister i skyltningen helt enkelt! Och i samhällsinformation till medborgarna. Några artiklar i tidningarna skulle göra susen tror jag. Och tydliga skyltar!
Skrivet av Ludvig Nyberg, sön, 2011-09-04 20:35Emot
Förslag att också klass II mopeder (de som går max 25 km/h) förbjuds att köra på cykelbanor här i Vallentuna.
Hur många gånger ska jag tvingas åse mopeder som kör på cykelbanor…där det går små barn, gamla med käpp eller rullator, mödrar med barnvagn och andra som inte ska behöva riskera att krocka med mopeder?
Det finns regelverk för promenerande människor dessa skall inte gå cykelbanorna, utan har en egen gångbana. Där sådan inte finns markerad skall alla trafikanter på dessa, iaktta försiktighet.
Påbjudna gång-och cykelbanor Banorna är delade. Gångbanan och cykelbanan skiljs åt med en spärrlinje. Normalt visar skylten vilken bana som är gångbana och vilken som är cykelbana. Gäller även moped klass II.
Även om vem som helst får ge sig ut i trafiken på cykel betyder det inte att det saknas regler för hur cyklande ska uppträda. Cyklisten är trafikant och uppsutten på sin “rullare” tillika är cyklisten också fordonsförare. En cyklist/Mopedist:
är skyldig att följa anvisningar genom vägmärken, vägmarkeringar och signaler
får inte färdas påverkad av starka drycker
ska kan använda cykelbana om det finns en sådan
ska hålla så långt till höger som möjligt på den bana som används
har väjningsplikt när han eller hon kommer in på en väg
ska hålla till höger vid möte med andra fordon
får inte köra om före ett övergångsställe
ska anpassa hastigheten till vad trafiksäkerheten kräver
ska vid möte eller omkörning av gående -ska ge den gående tid att vika åt sidan eller tillräckligt utrymme
ska visa särskild hänsyn mot barn, åldringar och personer som har nedsatt syn eller hörsel eller annat handikapp eller sjukdom som medför problem i trafiken
ska ge signal när det behövs för att förebygga eller avvärja fara
ska ge tecken när han eller hon tänker svänga eller byta körfält
ska använda belysning under mörker
Dessutom finns vissa särskilda regler:
Plats på vägen Cyklister och mopedförare (moped klass II) ska i första hand använda cykelbana, om det finns en sådan i färdmålets riktning. Finns inte cykelbana ska man cykla och köra moped på vägrenen om det finns en sådan. Är körbanan indelad i körfält, som är utmärkta med körfältspilar ska man cykla åka moped i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
Det är förbjudet att cykla på gångbana,eller där märket ”förbud mot cykel- och mopedtrafik” finns.
Skrivet av Jerry Gabrielsson, tors, 2011-09-01 18:36Förbud hjälper inte alltid. Högljudda crossmotorcyklar på cykelbanorna är ett lika stort problem som mopeder, men de åker där även fast det är förbjudet för dem.
Skrivet av Anonym, lör, 2011-09-03 16:20Förslaget drabbar främst mopedister. Om man vill försämra för en minoritet (som mopedisterna är) måste man ha goda skäl.
Skrivet av Per Norbäck, ons, 2011-08-31 22:18
Tack Ludvig, jag lämnar in detta nyanserade förslag. /Per