Demoex

Finansiering av Vallentuna trafikplats

Kostnaden för Vallentuna trafikplats (vid kyrkan, under järnvägen) beräknas till 252 miljoner kr, exklusive SL:s kostnader för tågbro.

Nu finns det ett avtalsförslag. Byggstart sommaren 2010, projektet beräknas vara färdigt våren 2013. Enligt förslaget ska kommunen betala 100 miljoner kr och Vägverket betala 152 miljoner kr.

Ska avtalsförslaget godtas?

Ja
93% (14 röster)
Nej
7% (1 röst)
Antal röstande: 15

För

Redigera
Ditt betyg: 4 (1 betyg)

Lösningen på trafiksituationen i Vallentuna kommer inte en dag för tidigt. Trafikplatsen borde ha byggts redan för 20 år sedan.

Redigera
(1 betyg)

Nuvarande trafiksituation är ju skandalös, men är Vallentuna kommun så desperat att vi ska finansiera c:a 40 procent av vägkostnaderna med kommunalskattemedel? Och hur höga kommer kostnaderna att visa sig vara 2013?

Punkt 6 (Finansiering)

Projektmedel utgörs av: a. kommunal medfinansiering om 100 miljoner kronor, och b. av staten tillhandanhållna medel för byggande.

Om detta innebär en övre gräns för kommunens kostnader om 100 miljoner kronor bör en ombyggnation inte kunna leda till några “obehagliga överraskningar” som innebär att kommunen måste skjuta till ytterligare pengar om och när budgeten på 252 miljoner kronor spricker. Jag skulle vilja att den här punkten klargörs av kommunfullmäktige.

Emot

Redigera
(1 betyg)

Trafikplatsen är bilens katedral i en värld där bensinen är Gud. Är det rätt att skapa ett bilismens tempel i Vallentuna när Peak Oil snart är här?

Alla bilar drivs inte av icke-förnybara drivmedel och färre lär göra det i framtiden. Se på tågen som exempel; Roslagsbanan rullar på räls, men tågen saknar ångpannor som eldas med smutsig kol.


This site is history. Direktdemokraterna is the future.